MAJALAH KELUARAN TENTERA LAUT DIRAJA BRUNEI
Bilangan 002 - Edisi 01 / April 08

Wednesday, July 9, 2008

EKSESAIS HORNBILL 18/2008

LATAR BELAKANG EKSESAIS HORNBILL — Eksesais HORNBILL siri ke 18 diantara Tentera Laut Diraja Brunei (TLDB) dan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) bagi tahun 2008 telah diadakan pada hari Isnin 28 April hinggalah hari Jumaat 02 Mei 2008. Latihan tahun ini dihoskan oleh Tentera Laut Diraja Brunei (TLDB). Eksesais HORNBILL pada kali ini telah dibahagikan kepada 3 fasa iaitu:

1. Fasa latihan Pangkalan (28 April - 29 April 2008) meliputi aktibiti perasmian dan persiapan bagi fasa latihan laut.

2. Fasa latihan Laut (29 April - 01 Mei 2008) merangkumi evolusi latihan yang dirancang.

3. Fasa selesai latihan (01 Mei - 02 Mei 2008) meliputi ulang taklimat selesai latihan, pertandingan Piala HORNBILL dan acara penutup eksesais.

Latihan dua hala ini dihasratkan akan mengukuhkan lagi hubungan dan kerjasama kedua belah pihak melalui acara atau latihan yang dijalankan.

KD PAUS & KD GANAS BERKUNJUNG KE NEGARA BRUNEI DARUSSALAM

Isnin, 28 April 2008 — Kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang terdiri daripada KD PAUS yang diketuai oleh Kdr Sharom bin Naim dan KD GANAS yang diketuai oleh Lt Kdr Mohd Faudzi bin Zainol selamat tiba di jeti TLDB Negara Brunei Darussalam bagi eksesais HORNBILL yang ke 18.

Turut hadir mengalu-alukan ketibaan rombongan tersebut ialah YM Lt Kol (L) Spry bin Hj Seruji@Serudi Peg Pem Latihan dan juga selaku CTG 378.1 beserta pegawai-pegawai dan anggota-anggota TLDB yang terlibat.

KUNJUNGAN MUHIBBAH
Isnin, 28 April 2008, Bersempena latihan diatas, Yang Berbahagia Laksamana Pertama Syed Zahiruddin Putra bin Syed Osman, Pemerintah Wilayah Laut Dua TLDM beserta dengan pemerintah-pemerintah kapal TLDM membuat kunjungan muhibbah kepada YM Pemerintah TLDB bertempat di Bilik Pahlawan Markas TLDB. Yang Berbahagia seterusnya membuat pertukaran cendera hati bersama dengan YM Pemerintah TLDB.

PERASMIAN EKSESAIS
Perasmian Eksesais HORNBILL ke 18 telah dilaksanakan oleh YM Lt Kol (L) Hj Aznan bin Hj Julaihi pada hari yang sama bertempat di Mes Pegawai TLDB. Turut hadir dimajlis tersebut ialah YM Pemerintah TLDB dan Yang Berbahagia Pemerintah Wilayah Laut Dua TLDM beserta dengan pemerintah-pemerintah kapal dan pegawai-pegawai kedua belah pihak yang terlibat. Ianya juga telah diselajurkan dengan majlis makan tengah hari yang telah dihoskan oleh YM Pemerintah TLDB di tempat yang sama.

MAJLIS RESEPSI — Pada sebelah malamnya pihak TLDM pula mengadakan satu majlis resepsi bertempat di Jeti TLDB yang telah dihoskan oleh Yang Berbahagia Laksamana Pertama Syed Zahiruddin Putra bin Syed Osman Pemerintah Wilayah Laut Dua TLDM. Tetamu Kehormat pada malam itu ialah Yang Dimuliakan Pehin Datu Lailaraja Mejar Jeneral Haji Awang Halbi bin Haji Mohd Yussof, Pemerintah ABDB. Turut hadir dimajlis itu ialah pemerintah-pemerintah unit, pengarah kementerian pertahanan disamping tetamu-tetamu kehormat lain.

LATIHAN LAUTSelasa, 29 April 2008, Fasa latihan Laut kali ini lebih menumpukan kepada scenario peperangan permukaan yang telah disarankan dari pengalaman eksesais sebelumnya. Bagi tujuan tersebut kapal-kapal TLDB dan TLDM yang terlibat telah dibahagi kepada Comblue (KDB WASPADA dan KD GANAS) dan Comorange (KD PAUS, KDB PEMBURU dan KDB PENYERANG). Latihan-latihan lain terdiri dari latihan pergerakan kapal-kapal (Maneuvering exercise), penggeledahan (boarding), penembakkan permukaan dan latihan mencari dan menyelamat (search & rescue).

SUKAN PIALA HORNBILLKhamis, 01 Mei 2008 —Sukan Piala HORNBILL pada siri eksesais ini telah mempertandingkan sukan bolasepak, bola tampar dan tarik kalat yang telah berlangsung di Padang Bolsepak dan Dewan Gerak Badan TLDB. Hasil dari perlawanan ini Comblue telah berjaya mengatasi Comorange dan seterusnya merebut piala pusingan HORNBILL pada siri ini.

Piala hornbill telah disampaikan oleh Yang Berbahagia Laksamana Muda Dato’ Ahmad Kamarulzaman bin Ahmad Badaruddin Pemerintah Armada TLDM kepada Pemerintah Comblue pada majlis penutup latihan 2 Mei 2008.



UPACARA PENUTUP LATIHAN DAN BELAYAR BALIKJumaat, 02 Mei 2008, Majlis penutup latihan telah disempurnakan oleh YM Kolonel (L) Abd Halim bin Hj Mohd Hanifah, Pemerintah TLDB disebelah petang hari terakhir latihan, bertempat di Bilik Mesyuarat Nakhoda Ragam Markas TLDB. Turut hadir dimajlis tersebut ialah Yang Berbahagia Laksamana Muda Dato’ Ahmad Kamarulzaman bin Ahmad Badaruddin Pemerintah Armada TLDM.

Rombongan dari TLDM tersebut telah selamat belayar meninggalkan Negara Brunei Darussalam pada jam 1700 petang hari yang sama selesai upacara penutup eksesais.

No comments: