MAJALAH KELUARAN TENTERA LAUT DIRAJA BRUNEI
Bilangan 002 - Edisi 01 / April 08

Wednesday, July 9, 2008

KAPAL TLDB BERTOLAK KE KOTA KINABALU UNTUK PERAYAAN “Freedom Of Entry”

Rabu, 23 April 2008—Tiga buah Kapal Tentera Laut Diraja Brunei (TLDB), KDB WASPADA, KDB PEMBURU dan KDB TERABAN telah berlepas dari Pangkalan TLDB menuju ke Kota Kinabalu, Sabah untuk menghadiri Upacara “Freedom of Entry” sempena Sambutan Ulang Tahun Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang ke-74 tahun.

Hadir bagi majlis perlepasan “deployment” tersebut ialah Pemangku Pemerintah TLDB, YM Kolonel (L) Abd Halim bin Hj Mohd Hanifah, serta Pegawai Kanan, Pegawai – Pegawai dan Anggota TLDB.

Objektif utama pelayaran tersebut adalah bagi memupuk persefahaman dan kerjasama yang baik di antara kedua-dua belah pihak Tentera Laut. Ianya juga adalah atas undangan daripada TLDM. Turut hadir sebagai Pegawai Kanan yang berlepas ke Kota Kinabalu iaitu YM Lt Kol (L) Hj Aznan bin Hj Julaihi termasuk 11 orang Pegawai-Pegawai dan 84 anggota tentera.

Salah satu acara di majlis “The Freedom of Entry” di Kota Kinabalu pada 26 April 2008 ialah Majlis Perbarisan yang melibatkan Anggota Tentera Laut dari negara lain. Tentera Laut asing yang mengambil bahagian ialah Tentera Laut Amerika Syarikat dan Tentera Laut Perancis. Kapal-kapal TLDB kembali pulang ke tanah air dari pelayaran pada 27 April 2008.

No comments: