MAJALAH KELUARAN TENTERA LAUT DIRAJA BRUNEI
Bilangan 002 - Edisi 01 / April 08

Monday, July 7, 2008

LAWATAN YANG TERAMAT MULIA PADUKA SERI DULI PENGIRAN MUDA ABDUL MALIK KE TENTERA LAUT DIRAJA BRUNEI

Selasa, 15 April 2008— Tentera Laut Diraja Brunei di beri penghormatan di atas kunjungan Yang Teramat Mulia Paduka Seri Duli Pengiran Muda Abdul Malik bagi rangka lawatan sambil belajar untuk mengetahui peranan latihan yang dikendalikan oleh Tentera Laut Diraja Brunei. keberangkatan YTM telah dijunjung oleh YM Dato Paduka Awang Haji Abdul Majid, Setiausaha Tetap di Kementerian Pertahanan, Yang Mulia Brigadier Jeneral (U) Dato Paduka Haji Mahmud bin Haji Saidin, Pemangku Pemerintah ABDB, dan YM Kolonel (L) Abd Halim bin Hj Mohd Hanifah, Pemangku Pemerintah TLDB. Turut hadir di keberangkatan YTM itu ialah Timbalan Setiausaha Tetap Kementerian Pertahanan.


YTM kemudian dijunjung ke Bilik Nakhoda Ragam bagi sembah alu-aluan oleh Pemangku Pemerintah TLDB dengan bacaan Doa daripada Ketua Ja’maat ABDB. YTM di berikan sembah taklimat khas mengenai latihan oleh YM Pegawai Pemerintah Latihan, Lt Kol (L) Spry bin Hj Seruji.

YTM berkenan berangkat ke Bumbung Markas TLDB bagi meninjau kemajuan projek pembesaran Pangkalan TLDB. Setelah itu YTM dijunjung berangkat ke Bilik Pahlawan untuk menandatangani Lembaran Keberangkatan dan seterusnya dijunjung untuk bergambar ramai bersama pegawai-pegawai kanan TLDB.

YTM juga dijunjung berangkat ke kapal peluru berpandu KDB Waspada bagi menikmati santap ringan dan seterusnya berangkat ke jeti bagi menyaksikan latihan dalaman anggota-anggota kapal dan pasukan penyelam TLDB.

Selepas menyaksikan demonstrasi latihan Armada, YTM berangkat ke Cawangan Latihan dan kemudian mendengar taklimat Cawangan Latihan oleh YM Pegawai Pemerintah Latihan. Lawatan YTM diteruskan ke Sekolah Latihan Teknikal Laut dan ke ‘Decompression Chamber’ sebelum mengakhiri lawatan.

No comments: